(StudentTorget.no):

I disse dager er det ikke lenge igjen til søknadsfristen for høyere utdanning gjennom Samordna opptak går ut.
 
Norges Handelshøyskole i Bergen (NHH) har hatt det mest populære studiet i en årrekke, med 2265 studenter som søkte seg til økonomi og administrasjon i fjor. Rett bak ligger konkurrenten Handelshøyskolen BI.
 
Staver man derimot feil og søker opp «Norges Handelshøgskole» i stedet for «Norges Handelshøyskole» i Google, har det ikke vært NHH som kommer opp først i søket, men Handelshøyskolen BI. På betalt plass.
 
Forvirret?
 
Begge høyskolene staves med en y og ikke en g, men det er likevel bare NHH som bruker «Norges Handelshøyskole» i sitt navn.
 
- Det vitner vel først og fremst om svært dårlig selvtillit fra BI sin side at de må bruke vår merkevare for å selge sin egen, sier markedssjef Eivind Drange ved Norges Handelshøyskole til DN Talent.
 
Handelshøyskolen BI i Bergen på sin side, mener derimot at grunnen til at BI dukker først opp i søket er på grunn av relevansen til faget de tilbyr, og ikke fordi de har tatt merkenavnet til NHH ved å benytte seg av «Norges» først i søkeordet.
 
- Vi vil være tydelige på at BI aldri har kjøpt merkenavnet Norges Handelshøyskole som søkeord gjennom google, men at BI kommer opp grunnet relevansen i søket, skriver markedssjef Arne Wellberg ved Handelshøyskolen BI i en epost til DN Talent.
 
NHH har kontaktet Google som skal undersøke om BI har brutt retningslinjene. I følge søkemotoren skal man ikke bruke søkeord som er villedende.
 
- Jeg mener jo «Handelshøyskolen i Bergen» er villedende når det peker til BI, forteller Drange.
 
Et google-søk i dag morges tyder på at enten BI eller Google har tatt grep da et kjapt søk viser at NHH troner øverste plass, enten man staver skolen med en y eller g.