(StudentTorget.no):

Nicolaj Broby Petersen har sammen med fem medstudenter fra NTNU utviklet det gratis mobilspillet «Fun Run». Spillet ble lansert i september, men denne uken har antallet nedlastinger økt kraftig, på søndag lå spillet på femteplass over de mest nedlastede, gratis appene i USA. 
 
- Det har tatt helt av. Torsdag hadde vi 150.000 nedlastinger. I snitt har vi ligget på 100.000 den siste uken og har over én million nedlastinger, sier Nicolaj Broby Petersen til Dagens Næringsliv.
 
 

Smart markedsføring

 
De seks NTNU-studentene har selv gjort alt av utvikling, programmering, markedsføring og design. Høsten 2011 startet de opp selskapet «Dirtybit» samtidig som de begynte å studere på deltid og jobbet knallhardt frem mot lanseringen i høst. 

 

STUDENTER MED SUKSESS: Martin Nybø Vagstad, Erlend Børslid Haugsdal og Nicolaj Broby Petersen er gründerene bak spillselskapet «Dirtybit».
 
 
 
Rett etter lanseringen vant spillselskapet også pris for «Beste mobilspill» og «Spillernes valg» under Norwegian Game Awards. 
 
- Målet var å vinne konkurransen, for å bruke den som springbrett. Det gikk helt etter planen. Eksplosjonen i USA skyldes nok også at vi er en av de første på markedet med et multiplayerspill i sanntid, som vi tror vil bli mer populært fremover. Frem til nå har det vært mange turbaserte spill, sier Broby Petersen. 
 
Det nye med dette spillet er i følge Nicolaj at man kan spille i sanntid sammen med vennene sine. 
 
- Dermed er det brukerne som markedsfører spillet for oss, de rekrutterer selv nye brukere ved å verve venner de vil spille med, sier han. 
 
Han mener at dette også er årsaken til at spillet nå har spredd seg så fort.
 
- Plutselig la vi merke til at det begynte å dukke opp mange bilder og meldinger under hashtagen «#funrun» på Twitter og Instagram. Det er veldig gøy, og rart, å se folk poste bilder fra USA av syv personer som sitter og spiller sammen rundt et kantinebord, sier han til Dagens Næringsliv.
 

LES OGSÅ: Sterk vekst i norsk spillbransje