(StudentTorget.no): 

Forsker Cecilie Thun ved Senter for tverrfaglig kjønnsforskning ved Universitetet i Oslo har gjennomført en studentundersøkelse, hvor hun konkluderer med at studenter lærer best når det er en jevn fordeling mellom kjønnene.
 
- Mannlige og kvinnelige studenter kan ha ulike erfaringer å bidra med i faglige diskusjoner, noe som særlig ble framhevet av studentene på spesialpedagogikk. Studenter fra alle de undersøkte fagene mente imidlertid at en jevn blanding av kjønn gir bedre dynamikk i gruppa, sier Thun til Dagsavisen.
 
 

Handler om mer enn antall kvinner og menn

Studentene som deltok i undersøkelsen var masterstudenter fra spesialpedagogikk som er dominert av jenter, informatikk som er dominert av gutter, og statsvitenskap der fordelingen av kjønnene er jevnest.
 
Undersøkelsen viser at kun hvert femte fag ved Universitetet i Oslo har en jevn kjønnsfordeling av studentmassen, noe som betyr en 40/60-fordeling, eller jevnere.
 
- De som var i mindretall ga uttrykk for at de kan oppleve kjønnsstereotypier. De må gjerne stå på litt mer for å vise kvalifikasjonene sine. Det kunne også være vanskeligere å komme inn i det sosiale miljøet. Selv om miljøet er inkluderende, så blir du litt utenfor som eneste mann på studiet, sier Thun.
 
Noen av studentene som deltok i undersøkelsen klaget over bruk av stereotypier, men omtalte selv fagene som «guttefag» og «jentefag».
 
- Det ligger noen stereotypier der som studentene ikke kjenner seg igjen i, men samtidig er med på å reprodusere. Kjønnsstereotypiene er seigere enn jeg hadde trodd på forhånd, sier forskeren.
 
Thun mener at et kjønnsbalansert læringsmiljø handler om mer enn bare antall kvinner og menn.
 
- Selv om statsvitenskap er kjønnsbalansert i numerisk forstand, var det ikke så mye kjønnsbevissthet der heller. De flinke guttene og de flinke jentene ble omtalt på veldig ulik måte. Det er litt sånn at guttene er flinke fordi de er smarte, mens jentene er flinke fordi de leser mye, sier hun til Dagsavisen.