Forfatteren av boken ”Få Kremjobben”, Pål-Espen Tørisen, gir StudentTorgets brukere gode råd om jobbsøking.

 

Jobbsøking er salg og markedsføring hvor du er produktet eller tjenesten som selges. Tenk på søknadsbrevet som salgsbrevet og på CV-en som produktbrosjyren.

 

Salgsbrevet

Før en selger sender et salgsbrev bør han ha satt seg inn i mottakers behov slik at han i brevet kan framheve hvordan produktet løser kundens behov. Siden produktet beskrives nærmere i den vedlagte brosjyren vil selgeren i salgsbrevet kun fokusere på de sider (maks. 3-5) ved produktet som er mest interessant i forhold til mottakers behov og framheve disse på en slik måte at kunden blir motivert for å studere produktbrosyren nærmere. Du må jobbe på samme måte: researche hver jobb og bedrift skikkelig og utforme søknaden din i forhold til hva du finner ut om bedriftens behov.

 

Før selgeren skriver brevet vil han ringe kunden og på den måten ikke bare etablere kontakt, men også skaffe seg mer innsikt i kundens behov og ha et bedre grunnlag for salgsbrevet. Likeledes vil han ringe opp kunden i rimelig tid etter at tilbudet er sendt for å holde kontakten varm og eventuelt oppklare eventuelle uklare punkter. Også dette må du gjøre på liknende måte.


 

Ved å jobbe på denne måten vil du kunne skille deg positivt ut fra 80% av de andre søkerene!

 

Produktbrosjyren

Curriculum vitae betyr levnetsløp og har sitt navn fra en kronologisk

oversikt over ens bakgrunn. I USA kalles den resymé (resume), noe som viser at den ikke skal være en livshistorie, men et sammendrag av ens bakgrunn. Begge disse navnene reflekterer sider ved dokumentet som har betydning, men som ofte får overdreven vekt på bekostning av informasjon om ens egen kompetanse. På mange måter burde dokumentet heller hatt navnet kompetanseprofil og fokusert på ens egen kompetanse i forhold til det den aktuelle jobben krever.

LES OGSÅ: Ikke la deg skremme av hull i CV-en

 

CV-en er din salgsbrosjyre, som selger deg som produkt. Sammen med følgebrevet, skal den overbevise mottaker om at det lønner seg å ta et møte med deg. Et morsomt eksempel på hvordan du ikke skal bruke en CV, er en sann historie om en mann som ranet en bank i Texas. Han leverte bankfunksjonæren den sedvanlige skriftlige beskjeden med det truende budskapet, fikk pengene og rømte åstedet. Politiet fikk imidlertid ikke store problemer med å spore raneren opp, det viste seg at han hadde skrevet på baksiden av sin egen CV — fullt utstyrt med navn og alle kontaktdata slik en god CV skal være!


 

“Curriculum vitae” er riktignok latin for “levnetsløp”, men du skal absolutt ikke skrive selvbiografi. Jeg er interessert i kompetansen din i forhold til det den aktuelle jobben krever, ikke din livshistorie. Kan du få kompetansen skikkelig fram på en side er det bra, men har du jobbet en stund trenger du gjerne en side eller to til.

LES OGSÅ: Nyutdannet: Nyttig erfaring eller høy lønn?

 

Tenk på “CV” som (C)-Kan og (V)-Vil! “CV” er blitt et magisk ord, men det åpner nødvendigvis ikke porter på mirakuløst vis. Innholdet er avgjørende for positiv respons. Det hjelper ikke om CV-en din er aldri så bra satt opp og elegant utformet, hvis det er åpenbart at du rett og slett ikke har den kompetansen den aktuelle jobben krever. Slikt sett har CV-ens utforming på mange måter fått en overdrevet betydning. "Pick your fights" som det heter på nynorsk - spar dine framstøt til de jobbene du virkelig vil ha og hvor din kompetanse i rimelig grad ligger innenfor kravene skissert i annonsen.

 

God jakt på Kremjobben! Pål-Espen Tørisen, Nets.as

LES OGSÅ: Vikariater kan være veien inn i arbeidslivet