Bedrifter med kjente navn står øverst på listen når unge med høy utdanning skal ut i arbeidslivet, skriver nyhetsbyrået Newswire.

Konsernsjef i Manpower, Maalfrid Brath sier til nyhetsbyrået at nyutdannede blir stadig mer selektive når det kommer til arbeidsgivere, og at mange bevisst tester ut flere forskjellige på sin vei til drømmejobben.

– Den tiden er over da det bare var arbeidsgivere som testet ut mulige medarbeidere. Nå er det også omvendt, forklarer hun.

I følge Newswire har en av fire ungdommer i Norge fått jobb gjennom et bemanningsbyrå og Brath opplever at mange velger denne veien når de skal starte i jobb.

– Stadig flere nyutdannede fra høyskoler og universiteter kommer til bemanningsbransjen for å få praksis i attraktive bedrifter. De tenker karriere og utvikling fra første stund, mener hun.

Likevel er det flere ting nyutdannede ser etter i en arbeidsgiver enn et kjent navn.

– De mest attraktive arbeidsgiverne er de som følger opp ungdommene og legger til rette for opplæring og utvikling. Det gir de unge klart uttrykk for, sier Brath.

 

Praksis foran penger

Bemanningsselskapet Academic Work er også populært blant unge nyutdannede og formidler hvert år jobber til rundt 2000 norske studenter.

– Det er lenge siden studenter bare jobbet for pengene. I dag er det relevant praksis som gjelder, og mange shopper kompetanse, sier daglig leder Richard Nordell til Newswire.

Han forteller at mange er innom både to og tre jobber før de slår seg til ro hos en arbeidsgiver, og at det er lettere å teste ut flere om man går gjennom et bemanningsbyrå.

– Vi har et tett forhold både til jobbsøkerne og arbeidsgiverne og fanger opp behov og konflikter underveis, avslutter Nordell.

Kilde: Newswire