Man leser stadig at det kan lønne seg å benytte seg av sosiale medier i jakten på en jobb, og svært mange bedrifter bruker også disse nettverksplattformene i sin daglige drift.

Det vanlige er å benytte seg av nettsteder som LinkedIn, Twitter og Facebook, men hvis du vil prøve noe som fortsatt er litt utenfor boksen bør du sjekke ut Pinterest.

Konseptet går ut på at du kan opprette visuelle «korketavler» som lar deg bygge en dynamisk, kreativ plattform som du kan bruke for å selge deg selv som en jobbkandidat.

Særlig hvis du er i en estetisk eller kreativ bransje som eksempel innen foto eller design, er Pinterest ideelt for å vise frem arbeidet ditt.

Lindsay Olson er en av grunnleggerne bak Paradigm Staffing and Hoojobs.com hvor hun også jobber med rekruttering til PR-bransjen.

Hun har skrevet et blogginnlegg for karrieresidene til usnews.com hvor hun forklarer hvordan man kan benytte seg av Pinterest i jobbsøket.

 

Pinterest-CV for alle yrker

Nettstedet får mer enn 11 millioner unike besøkende i måneden, og det er spesielt utformet for søkemotoroptimalisering slik at du blir ekstra synlig.

Det er stadig mer vanlig for større bedrifter å bruke avanserte programmer og trackingsystemer for å scanne databaser og nettverkssider etter aktuelle kandidater.

Ved å benytte Pinterest kan du dermed gjøre deg ekstra synlig for potensielle arbeidsgivere som benytter seg av disse metodene.

– Du trenger ikke å være ute etter en jobb i en visuell bransje for at Pinterest skal fungere for deg, sier Brie Reynolds, leder av sosiale medier og innhold for FlexJobs.

Selv om du ikke er i en kreativ bransje, kan du lage en visuell versjon av CV-en din som gjør at du skiller deg ut i et hav av ordinære CV-er.

Reynolds foreslår å opprette en Pinterest «korketavle» hvor du kartlegger karrieren din.

– Inkluder bilder av steder du har jobbet, høgskoler / skoler du har gått på, organisasjoner som du har jobbet frivillig hos og annen relevant informasjon. Tenk på måter som karrieren din kan vises gjennom bruk av bilder, og begynn så å lete etter passende bilder på nettet, sier Reynolds.


 

Få mest mulig ut av Pinterest

Det tar ikke lang tid å sette seg inn i hvordan Pinterest fungerer, men sørg for at du legger din egen tekst på eventuelle bilder du fester til tavlen.

Hvis du for eksempel fester et bilde av sosiale medier-ikoner for å vise at du har erfaring med sosial markedsføring, legg til din egen kommentar på bildet.

For eksempel: «Fem års erfaring med administrering av kundenes sosiale medieplattformer.» Dette gjør det enklere å få frem kvalifikasjonene dine for dem som ser igjennom siden din.

Du burde også bare holde deg til bilder som er relevante til karrieren eller utdannelsen din. Det kan kanskje være fristende å feste vennebilder eller morsomme bilder, men hvis du bruker Pinterest for å appellere til potensielle arbeidsgivere bør du fokusere på profesjonelle bilder.

Reynolds sier også at det er en god ide å bruke Pinterest i tillegg til det du allerede gjør på bloggen eller nettsiden din. Hvis du bruker andre sosiale medier, legg til et Pinterest-ikon med en link til siden din slik at besøkende enkelt kan finne profilen din.

Poenget med å bruke Pinterest er vise arbeidsgivere en ny og spennende presentasjon av deg som en aktuell jobbkandidat.

Når du skriver en tradisjonell søknad på e-post eller eget online-skjema, kan du inkludere en link til Pinterest med en kort forklaring på hvordan den forholder seg til søknaden din.

Og husk at Pinterest er en sosial medieplattform, og jo flere personer du introduser det til, jo mer sannsynlig er at en potensiell arbeidsgiver ender opp med å se siden din.