CV, eller Curriculum Vitae, betyr "en kort beskrivelse av eget livsløp" og skal gi arbeidsgiver en oversiktlig, stikkordsmessig og kronologisk gjennomgang av deg og din bakgrunn.

CV-en skal fortelle hvem du er, hva slags utdanning du har og hva du har gjort tidligere.

Se listen over hva CV-en bør inneholde, og last ned CV-mal i bunnen av artikkelen. 

 

Tilpassede opplysninger

Du må selv vurdere hvilke opplysninger som skal være med på CV-en din. Akkurat som jobbsøknaden bør denne tilpasses stillingen du søker.

Det som er relevant for én jobb trenger ikke være relevant for en annen jobb. Dette gjelder spesielt søknader om deltidsjobb dersom utdanning ikke er relevant i søknadsprosessen.

 

Utforming av CV

I motsetning til jobbsøknaden hvor man kan utdype og forklare noe, skal CV-oppsettet være kort og i stikkordsform. Den bør ikke overstige to A4-sider og den bør skrives på et hvitt ark.

Selv om du selv liker både farger og mønstre er det ikke sikkert arbeidsgiveren deler din smak. En bør bruke en vanlig skrifttype og vanlig skriftstørrelse.

Dersom CV-en skal sendes over e-post bør den sendes i Word- (.doc) eller PDF-format. 


 

Vitnemål og attester

Kopier av attester og vitnemål skal kun sendes med søknaden dersom arbeidsgiver ber om dette. Dersom dette skal sendes inn må du aldri sende inn originaler, men pass på å ha godkjente kopier.

Det lønner seg alltid å ha en bunke med attester og vitnemål liggende klare dersom du søker jobb, så dette raskt kan ettersendes søknaden dersom arbeidsgiver ber om det.

LES OGSÅ: Slik lager du en personlig og god CV

 

Referanser

Mange arbeidsgivere ønsker referanser fra tidligere arbeidsgivere for å få et bedre bilde av hvem du er. En referanseperson skal kunne bekrefte opplysningene du oppgir på CV-en og i søknaden din.

Før du fører opp noen som referanse må du forsikre deg om at din tidligere arbeidsgiver er villig til å stille opp som referanse. Vær kritisk til hvem du velger å bruke.

Det lønner seg alltid med referanser fra noen av de siste jobbene du har hatt.

LES OGSÅ: CV - Hvordan lage en ledende CV?

 

Dette bør være med i CV-oppsettet:

Personlige opplysninger:
- Navn, adresse, mailadresse og telefonnummer.
- Fødselsår og land.
- Sivilstatus og eventuelle barn.

Utdanning:
- Begynn med å føre opp utdanningen du tok sist.
- Navn på utdanningen, lærested og hvilke år du brukte på å ta utdanningen.

Arbeidserfaring og praksis:
- Start med den siste jobben du hadde, før opp stillingstittel, når og hvor lenge du arbeidet der. Du kan også oppgi arbeidsoppgaver i stikkordsform.

Kurs og sertifikater:
- Før kun opp de kursene som er relevante for stillingen du søker.
- Tillitsverv og foreninger på skole, idrett og liknende kan også føres opp her.

Språk:
- Hvilke språk du behersker muntlig og skriftlig kan være lurt dersom du søker en stilling hvor flere språk kan være en fordel.

Fritidsinteresser:
- Enkelte interesser kan vise at du engasjerer deg for stillingen du søker.
- Det kan være lurt å skrive opp interesser som passer til stillingsannonsen.

Kilde: nav.no