Det er mye fokus på hvordan man bør skrive CV og søknad når man er ute etter en ny jobb.

En ting som kan være like avgjørende, men som mange glemmer å ha i orden, er referansene. Her kan man potensielt gjøre mange feil som i verste fall kan koste deg jobben.

Lindsay Olson er en av grunnleggerne av rekrutteringsbyrået Hoojobs.com. Hun har skrevet et bidrag på USnews.com, hvor hun gi 10 tips til hvordan man bør bruke referanser i jobbsøkingen.

 

1. Du kaster faktisk bort verdifull plass hvis du fører opp alle referansekontaktene på CV-en.

Ideelt sett bør en CV være kortfattet og på færrest mulig sider, så det vil være bedre å bruke mer av plassen til jobberfaring, ferdigheter eller kurs- og utdanningsinformasjon.

Skriv heller at referanser kan oppgis ved forespørsel. På denne måten vet arbeidsgiver at han kan få denne informasjonen dersom du er aktuell for stillingen.

 

2. Ikke send referansene dine til enhver potensiell arbeidsgiver. 

Da kan du risikere å oversvømme referansepersonene dine med telefonsamtaler. I stedet bør du fokuserer på å bare gi referanser til arbeidsgivere som har vist interesse for å ansette deg.

Det er også større sjanse for å få bedre anbefalinger dersom vedkommende ikke har måttet svare på telefoner for skryte av deg til stadighet.


 

3. Det er veldig viktig at referansepersonene dine vet litt om den stillingen du har søkt på.

Slik kan de diskutere de mest relevante ferdighetene og gi deg en sterkest mulig referanse.

Dersom du søker på en rekke stillinger uten å la dine referanser vite om det, vil det være til liten nytte for deg og til mulig irritasjon for referansene dine.

 

4. Ikke kompenser med referanser fra venner og familie.

4. Når man er ung og nyutdannet har man kanskje ikke så mange som kan gi en anbefaling på yrkeserfaring. Likevel bør du la være å kompensere med referanser fra mindre relevante kilder.

Spør heller tidligere lærere eller forelesere, ledere av foreninger/organisasjoner du har vært medlem i, eller andre som kan gi et reelt innspill om relevant kompetanse eller ferdigheter.

LES OGSÅ: Start jobbjakten i tide

 

5. Du bør alltid be dine referanser om tillatelse til å bruke dem.

Hvis du fører opp tidligere sjefer på referanselisten uten at de er klar over det, risikerer du at de blir tatt på senga, og at de muligens vil gi en vaklende anbefaling.

Be alltid om tillatelse til å bruke noen som referanse, og gi dem så mye informasjon om jobbene du søker som mulig.

 

6. Sørg alltid for at du vil få en god anbefaling fra noen du setter på referanselisten.

Noen arbeidsgivere vil ikke formelt gi noe mer informasjon ut over datoene for ansettelse. Dersom en potensiell ny arbeidsgiver blir møtt av en slik referanseperson, vil det kunne virke negativt.


 

7. Før du oppgir referansene dine, bør du sørge for at all kontaktinformasjon er oppdatert.

Slik kaster du ikke bort tid på potensielle arbeidsgivere.

Hvis de for eksempel får oppgitt et telefonnummer som ikke lenger er i bruk, vil det kunne gi inntrykk av at du ikke tar jobbsøkingen seriøst.

LES OGSÅ: Slik skriver du en god jobbsøknad

 

8. Dersom referansene dine er for gamle, kan potensielle arbeidsgivere klø seg i hodet over hvorfor du ikke har noen nyere som kan gå god for deg.

Hvis du bruker en gammel sjef eller veileder, sørg for at det er noen du fortsatt holder kontakten med, og at du i tillegg har nyere referanser som også sendes med.

 

9. Selv om du potensielt kunne hatt 20 gode referansepersoner, er det ingen arbeidsgiver som kommer til å ringe alle kontaktene på listen.

Med mindre du blir bedt flere, holder det å oppgi tre til fem personer. Hvis du har flere gode kontaktpersoner kan du spørre hva slags referanser arbeidsgiver ønsker.

Noen kan ønske å snakke med en tidligere sjefer, og andre vil kanskje ønske å høre fra en tidligere klient eller en tidligere lærer.

 

10. Husk å alltid ha med ekstra kopier av CV og referanseliste til jobbintervjuet.

Det er bedre å kunne fremlegge dette på forespørsel, enn å plutselig trenge det og så være tomhendt.