Å tolke jobbannonser er ingen enkel affære. Formelle krav, som at du må ha høyere utdanning, særskilte språkferdigheter eller kunne disponere bil er greie nok å forstå.

Men, når det kommer til personlige egenskaper, blir de vage, utflytende og forbløffende like.

Et søk i Norges største jobbdatabase, gir 1.000 treff på ordet «selvstendig». «Fleksibel» og «initiativrik» er også gjengangere. I flere av annonsene kreves det god «sosial kompetanse» og «muntlig framstillingsevne».

Men hva betyr det egentlig? At du forstår hvorfor å le rått ikke alltid passer seg? De fleste kan jo snakke.

 

Gjør jobben selv

Jobbannonser er som regel dårlige, påstår karrierekonsulent og rekrutteringsekspert Pål-Espen Tørisen.

– De er dårlig skrevet og dårlig fundamentert. Ofte drar arbeidsgivere bare fram en gammel annonse. Dermed gir den et bilde som bare i begrenset grad er i tråd med virkeligheten, sier han.

Hva står man igjen med da?

– Alt. Det er vi som jobbsøkere som må gjøre den jobben de som står bak skulle gjort.

Tørisens utgangspunkt er at du må forstå jobben før du søker på den. Sitter du forvirret og undrende tilbake etter å ha lest annonsen, klarer du neppe å overbevise arbeidsgiver om at du er den rette.

Du vet jo egentlig ikke hva du søker på.

I de fleste annonser oppgis en kontaktperson. Men Tørisen advarer mot å kaste seg over telefonen med en gang.

– Mange søkere ringer uten å vite en gang hva de skal spørre om. Så ender de med å spørre om når søknadsfristen er. Da markerer du deg. Negativt, sier Tørisen, som råder deg til å gjøre så mye research som mulig i forkant.


 

Sjefens hobby

Selv om annonsen i seg selv kan være dårlig, kan den inneholde informasjon verdt å undersøke nærmere. Som hvorfor de trenger flere folk, hvilke kunder de har, eller navn på sentrale personer.

Utforsk hjemmesiden til virksomheten, finn ut hvordan de er organisert, hvilke bransjer de henvender seg til, hvilke verktøy de bruker.

Bruk søkefunksjonene på nettet. Kanskje finner du ut at nærmeste sjefen har samme hobby som deg. Det kan være et trumfkort.

– I neste omgang kan du bruke ditt eget kontaktnett. Kjenner du noen som kjenner noen som jobber i den aktuelle bedrift, eller har en tilsvarende jobb? foreslår Tørisen.

– Det handler om å gjøre hjemmeleksa. Ofte skal det ikke mer til enn å «google» opp litt overflateinformasjon, legger han til.

LES OGSÅ: Hvordan få jobb i Røde Kors?

 

Unngå klisjeer

Selv om jobbannonsen var full av klisjeer, trenger ikke du gå i den samme fellen. Ikke skriv i søknaden at jobben er «utfordrende», men beskriv hva ved jobben som er nettopp det.

Er du «blid og utadvendt», lurer kanskje arbeidsgiver på hvorfor du ikke allerede har tatt kontakt.

– Poenget er å skille seg ut. Ved å gjøre forarbeidet, kan du gi arbeidsgivere svarene på de spørsmål de ikke visste at de hadde, sier Tørisen.

Kilde: Dagsavisen.no