Å ta kontakt med en fremtidig arbeidsgiver via telefon etter du har sendt søknad kan være noe av det smarteste du gjør.

Arbeidsgiver har ofte fått inn søknader fra flere gode kandidater, og krydrer du din egen søknad med en god samtale kan du få et fortrinn foran de andre søkerne.

Det viktigste er å være forberedt før du tar samtalen.

Her får du en rekke gode telefontips som er nyttige å ha tenkt gjennom før du ringer, samt tolv eksempler på spørsmål du kan stille din potensielle fremtidige arbeidsgiver. 

 

Forbered samtalen

  • Hvem er kontaktpersonen?
  • Hva vet du fra før?
  • Hva mer trenger du å vite?

 

Finn tid

  • Spør om den du ringer har tid til en prat.
  • Hold deg til de tidspunkt som er opplyst i stillingsannonsen.
  • Ellers er gode tidspunkt før klokken 9 og etter klokken 15.

 

Kjenn deg selv

  • Vær forberedt på spørsmål om deg og din kompetanse.
  • Pass på å si noe om motivasjonen din for å søke denne jobben.

 

Lytt aktivt

  • Ta gjerne notater.
  • Hør hva personen indirekte forteller om jobben og stedet.

 

Ikke spør om selvfølgeligheter

  • Unngå spørsmål som nettsidene ville ha svart på.
  • Ta praktiske spørsmål til slutt.

 

12 aktuelle spørsmål:

1. Hvorfor er det en ledig stilling?

2. Hva slags person er arbeidsgiver ute etter?

3. Hva blir lagt mest vekt på i søknadene?

4. Hva vil arbeidsoppgavene innebære?

5. Hva særpreger stillingen?

6. Hva slags ansvar skal du ha?

7. Hva slags opplæring vil du få?

8. Hvem skal du samarbeide med?

9. Hvor mye reisevirksomhet er det?

10. Hva er de faglige utfordringene i jobben?

11. Hvilke karrièremuligheter er det i virksomheten?

12. Hva er i fokus hos arbeidsgiver for tiden?

 

Kilde: Karrieresenteret, Universitetet i Oslo