Det er ikke lenger et problem å ansette folk på tvers av landegrenser.  Anna (26) ble intervjuet til en stilling i Portugal via Skype - og fikk jobben.

– Det var enklere enn å snakke i telefonen og bedre enn å bli intervjuet personlig. Det ble liksom akkurat passe nært.

Anna Rühl studerer språkvitenskap og skal begynne på en doktorgrad i høst. Samtidig som hun skrev masteroppgaven, søkte hun jobb som språkekspert i Microsoft med arbeidssted i Portugal.

På grunn av avstanden måtte jobbintervjuet foregå via Skype.

Flere og flere tar i bruk videosamtaler for å kommunisere med mennesker over hele verden. Dette gjelder også arbeidsgivere som skal ansette nye medarbeidere.

For Rühl var videointervjuet både positivt og negativt, men mest av alt var det uvant.

Selve situasjonen var faktisk veldig avslappet, jeg var bare litt nervøs for at noe upassende skulle være synlig i bakgrunnen siden alt var synlig på kamera, ler hun.

Den største utfordringen for studenten var irritasjonen over å hele tiden se seg selv mens hun snakket.

– Men etter hvert lærte jeg meg å snu det til noe positivt.

Man har muligheten til å korrigere seg selv hvis man registrerer at man ser litt uengasjert eller trøtt ut - dermed kan denne metoden faktisk ha en god effekt, mener den tidligere studenten.

 

Ønsker teknologisk innsikt

Den Norske Skolen i Malaga bruker videosamtaler i jobbintervju.

Daglig leder ved grunnskolen, Henning Nordby, forteller at de får 3-400 søkere til hver ledige lærerstilling som utlyses, og at de ikke har kapasitet til å fly inn alle de ønsker å intervjue.

– Vi velger ut rundt 20 personer som vi gjennomfører et Skype-intervju med, og kaller deretter inn de aktuelle kandidatene til en personlig samtale, forklarer han.

Selv om avstanden er den viktigste årsaken til at skolen gjør det på den digitale måten, finnes det positive sider ved denne formen for kommunikasjon med jobbsøkerne, mener arbeidsgiveren.

– Som i mange andre yrker, ønsker vi arbeidstakere med en viss kunnskap om PC og digital læring. Dette gjør det lettere å danne seg et inntrykk av søkernes kyndighet på det digitale området.

Nordby er ikke i tvil om at personlig intervju er den beste måten å få inntrykk av et menneske på, men når dette ikke lar seg gjøre synes han at videosamtaler er et svært godt alternativ.

– Skype fungerer mye bedre enn telefonintervjuer, da man får den personlig touchen som et bilde via web-kamera gir. Det er ikke vanskelig å få et inntrykk en person via en videosamtale.

 

Fikk jobben

Annas tips for videointervjuet:
✔ Gjør deg kjent med programvaren og formalitetene for videosamtaler på forhånd.

✔ Observer deg selv mens du snakker.

✔ Husk at antrekk og kroppsspråk er synlig.

✔ Vis trygghet og selvsikkerhet.

✔Gi av deg selv som person.

 

 

Nordbys oppfatning er at mange jobbsøkere finner denne formen for intervju mer utfordrende enn en telefonsamtale fordi man blir mye mer oppmerksom på seg selv.

Dessuten må man i likhet med et vanlig intervju tenke over antrekk, kroppsspråk og væremåte.

– Fordelen for søkerne er at terskelen er lavere for å bli innkalt til et Skype-intervju som kan lede til en ansettelse enn at man ligger i bunken med 10-20 søkere som skal velges blant.

Den tidligere språk-studenten Anna er enig i at terskelen er lavere og synes det er bra at flere får muligheten til å vise mer av seg selv enn det som kommer frem i en søknad.

Hun følte også at det var tryggere å bli intervjuet via web-kamera enn selv å måtte møte opp til samtale.

– Jeg gruet meg litt, men ikke i nærheten av det som jeg ville ha gjort hadde det vært et "ekte" intervju. Jeg følte meg sikrere og mindre observert.

Anna ble senere tilbudt jobben i Microsoft og kan derfor bekrefte at denne måten å kommunisere med en arbeidsgiver på fungerte bra for henne.

 

Ikke for alle 

Doktorgradstudent ved BI og forsker på sosiale medier, Lene Pettersen tror likevel ikke denne måten å bli intervjuet passer for alle.

– Det krever jo en viss form for teknisk forståelse, og det er det ikke alle som sitter inne med. 

– 
I de yrkene der dette ikke er en forutsetning, er det synd for de det gjelder  de ikke får vist seg frem på samme måte som de som er komfortable med bruk av web-kamera og internettsamtale.

Hun forteller om utfordringer ved at linjen kan bli brutt, kameraet slutter å fungere og lignende problemer som kan virke stressende på en person som ikke vet hvordan dette skal takles.

– Da vil en allerede nervøs situasjon bli enda verre, og en person uten teknisk kunnskap vil mest sannsynlig gi et dårligere inntrykk enn en mer kyndig person.

I en undersøkelse Pettersen bidro til å utforme, viste det seg at overraskende få nordmenn har kjennskap til eller bruker videosamtaler som kommunikasjonsmiddel.

Hun tror derfor norske jobbsøkere til stillinger i utlandet vil ha større utfordringer enn søkere fra land der dette er mer utbredt.

– Misforstå meg rett, gratis videosamtaler er etter min mening en flott form for kommunikasjon, spesielt i en situasjon hvor kontakten går over landegrensene, men jeg tror nok nordmenn trenger mer kunnskap om dette før det blir vanlig her i landet.

 

10 tips for et vellykket videointervju

✔ Dette trenger du: En datamaskin med webcam, mikrofon og programvare som kan formidle videosamtale: (For eksempel Skype, Google Chat, MSN).

✔ Husk at dette er et EKTE intervju! Ikke bli lurt til å tro at vanlige tips for jobbintervju ikke er nødvendig siden intervjuet vil bli gjort online. Selv om dette i prinsippet ikke er det samme som et oppmøtende intervju, ansetter ledere fremdeles kandidater som de oppfatter er best kvalifisert for jobben.

✔Forberede deg godt til intervjuet som til et vanlig jobbintervju. Ring gjerne selskapet eller spør rekrutteringsansvarlig hva som er riktig antrekk for intervjuet, slik at den passer med selskapets kultur.

✔Test ut maskinen og programvaren i forkant av intervjuet. Hvis mulig, bruk en Ethernet-kabel og plugg den direkte i maskinen for internett-tilgang. WI-FI (trådløst nettverk) kan i blant oppleve forstyrrelser og en Ethernet-løsning er derfor mer stabil.

✔Test samtalen med en venn, slik at små detaljer kan finpusses; for eksempel avstanden mellom deg og skjermen, lydnivå.

✔Kontroller at det er rikelig med belysning i rommet, slik at arbeidsgiver ser ansiktet ditt tydelig. Fjern unødvendige fargedistraksjoner (som for eksempel en rød paraply eller grønn pels hengende i bakgrunnen), men det er greit med ikke-forstyrrende objekter som for eksempel en klokke eller et bord - ting som har en naturlig plass i rommet.

✔Sørg for at datamaskinen er plassert slik at webcamet er på øye-nivå, slik at arbeidsgiveren ser deg, og du ser arbeidsgiveren.

✔Logg inn tidlig! Som til et ordinært jobbintervju, gjør det et godt inntrykk å være på plass før det er forventet. Logg inn 10-15 minutter før intervjuet. Hvis arbeidsgiver allerede er på nettet, vil det kanskje telle positivt at du er på plass til tidlig.

✔Vær profesjonell, høflig og tilstedeværende - men vær deg selv! Prøv å unngå å vise at du er spesielt nervøs eller stresset på samme måte som om du skulle sitte i samme rom som arbeidsgiveren. Slapp av - det er kun et jobbintervju.

✔Søk øyekontakt med intervjueren (se inn i kameraet ditt) mens dere snakker - og for all del unngå å kun på din egen skjerm. Øyekontakt er svært positivt og vil gi inntrykk av interesse for stillingen, noe som er et viktig innsalgspunkt ved alle intervju.

Kilde: EHow.com