Ilse Johansen (22) studerer reiseliv ved Markedshøyskolen (nå kjent som del av Høyskolen Kristiania).

22-åringen forteller at studiehverdagen er fylt med spennende forelesninger. Ofte er personer fra næringslivet hentet inn for å gi studentene innblikk i reiselivsnæringen.

Johansen har tidligere jobbet på hotell, hvor interessen for reiseliv traff henne.

– Jeg har lyst til å jobbe som prosjektleder eller i et eventfirma. Jeg kunne tenkt meg å jobbe med merkebygging og kommunikasjon.

 

Mangfoldig næring

Turisme er den største næringen i verden, og denne næringen krever folk som er åpne og opptatt av hvordan, hva og hvilke mekanismer reiselivsnæringen bruker, forteller høyskolelektor Kjersti Ruud Walaas.

Studentene må være opptatt av å jobbe hardt, fordi det krever at de skal kunne lese, skrive og jobbe med eksamener, og lære seg hele prosessen i reiselivsbransjen, utdyper hun.

Walaas underviser i reiseliv, hotelledelse og internasjonal markedsføring.

Reiselivsnæringen er en mangfoldig bransje. Studenter med en bachelorgrad innenfor reiseliv kan tre inn i jobber som restaurantsjefer, cruise consultant, resepsjonister, avdelingsansvarlige, crew assistants offshore/shipping og reisekonsulenter.

Det holder med en bachelorgrad. Studentene er da godt utdannet og har en god innsikt i bransjen, sier Ruud Walaas