(StudentTorget.no):

Det viser nye dybdemålinger av Telenors mobiltrafikk i kjernenettet. Målingen er gjort i uke 10, og oversikten som Telenor presenterer viser hva slags tjenester og apper som er mest populære i Norge.

– Den enorme mengden mobildata som passerer Telenor Norges mobile kjernenett er et godt instrument til å se hva slags tjenester kundene er opptatt av til enhver tid. Det gir oss verdifull innsikt til å utvikle nye digitale tjenester og optimalisere utbygginger og oppgraderinger i mobilnettet, forklarer Magnus Zetterberg, teknologidirektør i Telenor Norge.

YouTube og Facebook er ikke overraskende de største trafikkdriverne og står hver for 13,5 prosent av mobiltrafikken.

Video og bilder er det mest datakrevende, og begge de to tjenestene er populære i alle aldersgrupper i Norge. På listen er det flere tjenester som brukes flittig blant nordmenn, men som ikke havner så høyt på lista fordi de ikke krever like mye data som video og bilder, sier Bjørn Ivar Moen, leder for mobil i Telenor Norge.


Lenger bak følger Instagram (8,4 prosent) og Snapchat (7,3 prosent).

– Innsikten gir oss hint om hvilke applikasjoner vi bør følge godt med på. Vi ser at ved endring av kundevaner og oppdateringer på applikasjoner kan datatrafikken øke kraftig for både applikasjonen og den totale datatrafikken i mobilnettet over natten. Slikt har vi sett blant annet med Snapchat på nyttårsaften, da trafikken var 1000 prosent høyere enn vanlig, forklarer Moen.

LES OGSÅ: Kampen mot skoleangsten

Mest trafikk på kveldstid

– Vi ser også at Netflix har en trafikkandel på nesten 4 prosent på mobil og er spesielt populært på kvelder og i helger. Spotify er den klart mest brukte musikkstreaming-appen, fortsetter Moen.

YouTube er tjenesten der mest data lastes ned, tett fulgt av Facebook. Bruksmønsteret er imidlertid litt ulikt: Facebook har trafikk stort sett hele dagen mellom kl. 08-23, mens YouTube-seeren er på lufta for fullt fra kl. 15-23.

YouTube har sin trafikktopp rundt kl. 17, mens Netflix har høyest trafikk kl. 22.

– Dette seermønsteret mener vi har sammenheng med at barna ser YouTube på ettermiddagen før leggetid. Etter at ungene er i seng, finner de voksne fram favorittserien på Netflix, sier Moen.